top of page

איך לזהות בעיות בצמחים

כשאני צריכה לגלות מה הבעיה בצמח אני שואלת את עצמי כמה שאלות כדי שאוכל לקבל כמה שיותר מידע.

אז מה צריך לדעת כדי לזהות בעיה?

נתחיל מלמעלה עד למטה.


נבדוק את החלל שהצמח נמצא בו-

כמה אור יש בחלל? מה המזג אוויר? האם יש עליו רוח קרה או שמש שורפת? כמה שעות אור יש? למתקדמות, באיזה כיוון אוויר נמצא החלל שלכן?


נסתכל על העלים-

האם נושרים עלים בכמות חריגה? האם יש צמיחה חדשה? אם יש צבעים שונים, כתמים, חורים שלא היו קודם?


נבדוק מתחת לעלים-

נחפש מזיקים בחלק התחתון, כתמים, נסתכל על החיבור בין העלה לגבעול, על האדמה ומסביב לעציץ. יש פטריות? ברחשים קטנים מסביב לעציץ? יצורים לבנים קטנים? נקודות שחורות קטנות?


ניגע באדמה-

אם היא מרגישה יבשה או רטובה? מתי השקתם אותה בפעם האחרונה? היא הספיקה להתייבש בין ההשקיות או שנשארה רטובה? תבדקו עם מקל מעץ לכל העומק כדי לראות אם זה בכל האדמה או רק למעלה. כמה השקייה הצמח מקבל? אתן מדשנות את הצמח? אם כן, כל כמה זמן ובאיזה דשן?


נפתח את השורשים-

האם הם רכים או קשים? האם הם קשורים וסגורים בצורה של הכלי או משוחררים? האם החלפתן אדמה מאז שהבאתן את הצמח הביתה? יש חור ניקוז בכלי שהצמח שתול בו?


האם קרו דברים חריגים קרו לאחרונה-

מעבר דירה או מעבר מיקום, שינוי כלי, שימוש בדשן חדש או באדמת שתילה חדשה, מזג אוויר שהשתנה, הוספה של צמח חדש, יצור חדש שיכול לתלוש עלים או לפגוע בצמח.


אלו כל השאלות שאשאל אתכן כדי לאבחן את הבעיה לעומק, אם אני לא יכולה לראות את הצמח פיזית.

לפעמים נוכל לחבר את כל התשובות ולראות אם יש קשר בין אחד לשני, נניח צמח שיש עליו ברחשים מסביב (זבובי תסיסה) כנראה יהיה עם אדמה רטובה, אולי בלי חור ניקוז, לא יקבל מים עד נגירה ואולי לא נמצא במקום עם מספיק אור.


הפתרון לתשובות הוא קצת יותר מורכב ודורש ידע מקיף יותר, אבל גם אותו קל ללמוד כי יש חוקיות מאוד פשוטה בצמחים והרבה פעמים זה בשיטת השלילה וניסוי וטעיה כדי למצוא את הפתרון המתאים. זה משהו שכל אחת יכולה ללמוד, רק צריך לאסוף מספיק מידע ולדעת לשלוף אותו כשצריך.

את כל זה אני מלמדת בסדנאות שתילה שלי, שאפשר לקרוא עליהן כאן.


צריכות עזרה עם הצמחים?

אפשר ליצור איתי קשר כאן

איך להיות מומחית בזיהוי בעיות בצמחים

bottom of page