top of page

ניפוץ מיתוסים על צמחים

מסתובבים הרבה מיתוסים בנוגע לצמחים, לפעמים הם אפילו מגיעים עד המשתלות ואנחנו מקבלות עצות לא נכונות שגורמות לקושי בגידול הצמח. באתי לנפץ חלק מהם, כדי שתחסכו לעצמכן כסף והרבה באסה.


חשוב לזכור שאמנם צמחים דורשים דברים מאוד ברורים ואחידים, אבל יש הרבה גישות וצורות גידול ולפעמים חלקן עובדות וחלקן לא. יש גישות שיגידו שהמיתוסים האלו הם עובדות, אבל כרגע אני מתבססת על מה שנמצא במחקרים על צמחים.


"ככל שהכלי גדול יותר הצמח יהיה גדול יותר"

צמחים "מתוכנתים" לגדול לגודל מסויים, כל אחד בגודל והקצב שלו. אם בהשבחה גנטית או בטבע, לכל אחד יש תנאים אחרים. כן, בשביל לתת לצמח את הפוטנציאל המירבי שלו צריך לתת לו מרחב, אבל אם תשימו צמח קטן בכלי גדול זה לא מה שיעודד אותו לצמוח. לכל צמח צריך להתאים גודל כלי לכל תקופה בחייו ובהתאם למה שרוצים שיהיה.

"צמח קטן בכלי ענק יכול להפגע כי יהיה לו קשה בתוך כל האדמה"

לא משנה מה גודל הצמח, כמות האדמה סביבו לא תפגע בו או תזרז אותו. הצמחים הגיעו מהטבע ששם אין הגבלת אדמה.


"צריך להשקות לפי לו"ז מסודר"

זה ממש לא נכון וזאת אחת הסיבות שצמחים מתים, לרוב מעודף מים. אנחנו צריכות לבדוק את האדמה לפני ההשקייה, אם היא יבשה, לחה או רטובה ולהשקות בהתאם לסוג הצמח ואיך הוא נראה. יש מעט מאוד אנשים שלו"ז השקייה מדוייק עובד להם, אבל לא תמיד האדמה והצמח מתאימים את עצמם ללו"ז הזה. אולי אתמול היה חם יותר והאדמה התייבשה מהר והצמח צריך אדמה לחה או שהיה קריר והאדמה לא הספיקה להתייבש וזה סוקולנט שחייב אדמה יבשה לחלוטין. חייבות לבדוק את האדמה לפני ההשקייה, רק ככה נמנע רקבון שורשים.


"סוקולנטים צריכים רק טיפת מים בכל פעם"

בטבע כשהגשם יורד הוא יורד בכמות גדולה ולא בכמה טיפות בודדות, לכן כשאנחנו משקות אנחנו צריכות להשקות עד נגירה מלאה ולתת לאדמה להתייבש עד ההשקייה הבאה. כל צמח צריך לקבל מים עד נגירה כדי להבטיח שהמים מגיעים לכל חלקי הצמח.


"עלים צהובים מעידים על צמח מת" אמנם צבע העלים יכול להעיד על הרבה בעיות, אבל לרוב כמה עלים צהובים בודדים לא אומרים כלום מלבד התבגרות הצמח. אפשר להוריד או לתת להם ליפול לבד, אישית אני מעדיפה להוריד אותם.


"צמחים חולים צריכים דשן" רוב המחלות לא נובעות ממחסור בדישון, אלא מגורם חיצוני כמו טפיל, חרק, או כל יצור חי אחר שמשתלט על הצמח ולכן דשן לא יעזור והוא לא יחזק את הצמח בהתמודדות עם הבעיה. צריך לטפל בכל מחלה בהתאם לגורם שלה ולאחר שהצמח מבריא אפשר לדשן כרגיל.


"אסור לישון עם צמחים" כן, צמחים פולטים פחמן דו חמצני לאוויר אבל תצטרכו כמות של אלפי צמחים כדי שזה ישפיע עליכם. לא צריך לדאוג מפני זה.


"צמחים צריכים יותר מים מאור בשביל לשרוד" דווקא הפוך, הם צריכים יותר אור ממים. הרבה צמחים יצליחו לשרוד עם מעט מאוד מים אבל לא ישרדו בכלל אם לא יהיה אור. המים מאוד חשובים בשביל העברת מינרלים וחומרים לכל חלקי הצמח, אבל האור הוא האוכל של הצמח ובלעדיו הם ירעבו וימותו. קראו כאן על חשיבות האור.


"צמחים לא צריכים דישון קבוע" זאת אחת הסיבות שצמחים לא מתפתחים כראוי אצל הרבה מהמגדלים. הצמחים לא מקבלים את מה שהם קיבלו בטבע כשהם אצלנו בעציצים בבית, אז אנחנו צריכים להחזיר להם את החוסרים. קראו כאן על דישון.


"צמחים למעט אור יכולים לחיות בפינה חשוכה" כל צמח צריך אור כדי לשרוד, אין דבר כזה צמח למעט אור. צמחים ששורדים במעט אור, דגש על שורדים, הם כמו פסלים. הם לא יצמחו, רק ישארו כמו שהם עד שימותו.


"חומרים אורגנים פחות רעילים מ"כימיקלים" הרבה אנשים יעדיפו דשן ביתי לעומת הקנוי בגלל הטענה הזאת אבל כשאנחנו מכינות בעצמנו דשן אנחנו לא יכולות לבדוק את רמת החומציות שתתווסף לאדמה, אנחנו לא יכולות לעשות עיקור ויכולים להכנס חלקיקים לא רצויים, אולי ביצים של חרקים, אולי הרכיבים עצמם לא מספיק טובים, אולי אין בהם את האחוזים המתאימים לצמח ואנחנו יכולות לפגוע בצמח בצורה מאוד קשה. החומרים המוכנים עוברים בדיקה וייצור מדוייק ובשביל להיות בטוחות, עדיף להשתמש בהם.



"אם קצת זה טוב, יותר לא יזיק" זה בדרך כלל מגיע בדישון והדברה, אבל זה ממש הפוך ומסוכן! הכל מדוד ומחושב כשזה מגיע לדשן והדברה ויותר מדיי יכול לשרוף את הצמח לחלוטין. עדיף מעט מדיי מאשר יותר מדיי.


עכשיו כשניפצנו חלק מהמיתוסים הפופולריים, תפיצו עם חברות כדי לוודא שאף אחת לא תיפול בהם יותר!


bottom of page