top of page

גינת מאכל מהמקרר

כל הזמן אני מדברת על איך לגדל צמחים במינימום עלות והגיע הזמן להראות את הגינה הקטנה של ההורים שלי, את הכל שתלתי רק משאריות אוכל. כל פעם שאני מראה ללקוחות איך אפשר לחסוך עלויות בגידול, אני מקבלת את אותן השאלות, אז באתי לענות!


אפשר לגדל צמחי מאכל בעציץ? לרוב כן, אבל זה תלוי בצמח. ככל שיהיה יותר מקום לצמח כך הפרי שיניב יהיה גדול יותר. ככל שהוא גדול יותר, לרוב הוא טעים יותר.


מכל שאריות הירקות והפירות אפשר לגדל? יש הרבה פירות, בעיקר אלו שגדלים על עצים, שמיוצרים על ידי הרכבה- חיבור של שני עצים במטרה לייצר פרי ספציפי. כשהפרי גדל על ידי הרכבה, קשה לדעת אם הזרעים יניבו את הפרי שאכלתם, זה משהו שצריך לדעת מראש בהתאם לפרי שתבחרו. ירקות השורש והשיחים לרוב יגדלו בלי בעיה.


איך לדשן או להדביר צמחי מאכל? היום יש המון פתרונות לטיפול בצמחי מאכל ויש דישון מתאים. אם יש מזיקים בדרגה חמורה והשיטות הטבעיות לא עוזרות, אני מעדיפה לזרוק ולהתחיל מחדש, כי להדביר ואז לחכות עד שזה יהיה אכיל לא שווה את ההשקעה. (להמשך הקריאה על דישון להמשך הקריאה על הדברה)


למה יש פרחים אבל אין פירות? חשוב לזכור שבשביל שיהיה פרי, הפרח צריך להיות מופרה. אם אין מאביקים טבעיים באיזור (דבורים, פרפרים), תצטרכו להאביק ידנית. זה לא מסובך, פשוט עבודה קצת מייאשת. צריך לעבור פרח-פרח ולהאביק בעזרת מכחול מהפרחים הנקביים לזכריים, בהתאם לצמח כמובן.


ידעתן שלפעמים פרחים הם לא רצויים? מצמחי בית לתבלינים, יש מצבים בהם כדאי לקטוף את הפרחים כדי להאריך את חיי הצמח.

אלא אם תגדלו פרחים למאכל או לנוי, רצוי לקטום את הפרחים. בצמחי תבלין, פריחה מסמלת את סוף חיי הצמח כדי להמשיך להתרבות. הצמח ישקיע את כל האנרגיה שלו ברבייה ויפסיק לגדול. לכן ברגע שהפרחים מתחילים נקטום אותם, כדי לגרום לצמח להתמקד בצמיחת העלים ולא ברבייה. יש צמחי מאכל שבזמן הפריחה הם פחות טעימים, מאותה הסיבה.

בצמחי בית המצב קצת שונה ופרחים לא מסמלים הפסקת הגדילה, אבל לרוב הפריחה לא משמעותית או יפה ביחס לאנרגיה שהיא לוקחת מהצמח. אז אלא אם אתן ממש אוהבות, רצוי גם אותם לגזום.

גזמתן את הפרחים? אל תזרקו אותם! אספו את הזרעים לשנה הבאה, שימו באגרטל, תייבשו, תהיו יצירתיות! לעוד רעיונות למה לעשות עם צמחים מתים.



bottom of page