top of page

מזיקים ואיך לטפל בהם

לפעמים קורה ומשהו מבחוץ החליט להתנחל על הצמח וזה אמנם גורם לו למצוקה אבל זה גורם לנו למצוקה הרבה יותר גדולה! אז מה לעשות כשיש מזיקים? יש כמה סוגים נפוצים- כנימה קמחית, כנימת העלה, כנימת עש, קרדית/אקרית הקורים, זבובי תסיסה, קמחונית. יש עוד מזיקים אבל הפעם נתמקד רק באלו.

  • הכנימה הקמחית קטנה עטופה במה שנראה כמו צמר גפן עם קורים. נמצאת במפרקי גבעולים. היא מוצצת את הצמח בשביל לקבל מזון. איך נזהה? עלים דהויים, נשירה מוגברת, גדילה של עלים מסולסלים.


  • לכנימת העלה יש חדק שדרכו היא מוצצת את הצמח, מקבלת את המזון שלה ומפרישה נוזל דביק, "טל-דבש", שמכיל מים וסוכרים. יש נמלים שאוהבות את הנוזל ולכן נוכל לראות גם אותן באיזור. איך נזהה? נמלים סביב הצמח, כתמים לבנים, פייחת-סוג של עובש שחור, צמח נבול.


  • כנימת העש נמצאת בעיקר בחלק התחתון של העלה, אבל יכולה להתפתח גם בעליון. יש לכנימה חדק שבזמן הגדילה הם מחדירים אל העלה ולא זזים. היא מוצצת את הצמח ומפרישה "טל דבש". איך נזהה? מאוד קשה לזהות את הכנימה כי היא קטנה, אבל נוכל לראות חרקים לבנים קטנים בבסיס הצמח. נוכל לראות כתמים שחורים של פייחת וכשניגע בצמח הכנימות יתעופפו סביבו.


  • קרדית/אקרית הקורים נראת כמו עכביש קטן ומתרבה מאוד מהר, היא מתמקמת בעיקר מתחת לעלים ושם מתילה ביצים. היא טווה קורים ולכן קל להתבלבל בינה לבין עכבישים. לאקרית לסת חדה שהיא מחוררת את פני הצמח, לכן חשוב לזהות מוקדם. איך נזהה? כתמים צהובים וחומים על העלה, כתמים לבנים יראו שיש גידול מושבה, קורים שעוטפים את הצמח. הצמיחה תאט ותעצר ואם לא נזהה בזמן, הצמח ימות.


  • זבוב תסיסה חרק קטנטן שמתעופף סביב הצמח ונראה כמו יתוש או זבוב מציק. הם אוהבים מצע לח ולכן נראה אותם בעיקר באדמה לחה, כשאין ניקוז טוב או ברקבון צמח. איך נזהה? חרקים קטנים מתעופפים סביב הצמח, נוכל לראות את הזחלים באדמה. הצמח יצהיב, יראה פחות חיוני.


  • קמחונית היא סוג של פטרייה שנראת כמו קמח על העלים. הקמחונית תהיה בחלק התחתון של העלים כשמראה הקמח יהיה על החלק העליון. היא תגרום לנזק איטי, העלים ידהו עד שינשרו. איך נזהה? כתמים לבנים קמחיים על העלים. נשירה מוגברת, צמיחה מואטת.


איך לטפל במזיקים? שימו לב שלפעמים הצמח ידרוש טיפול מאוד אגרסיבי למזיקים ואז כדאי לשקול אם הטיפול בו שוה את התועלת שהוא מביא. זה בסדר לוותר על צמח אם הוא יותר מדיי בשבילכן.

אם המזיק על הצמח עצמו תמיד יהיה לשטוף את הצמח ולנקות אותו מהמזיק. אני ממליצה לשים מתחת לזרם מים חזק, אל תפחדו להיות קצת אלימות עם העלים, צריך לוודא שהעלים נקיים ממזיקים לגמריי. אפשר לקחת חצי כפית סבון מדוללת במים ולשפוך אותה על הצמח, לתת לו לשבת כמה דקות ולשטוף. חשוב לשטוף את כל הסבון! אם אחרי השלב הזה המזיקים עדיין שם, הגיע הזמן לשלב הבא: שמן נים. שמן נים הוא שמן שמופק מעץ אזדרכת והוכח כמועיל בהדברה של מזיקים, אבל הוא לא מזיק לבני אדם. הוא הפתרון הראשון כי הוא עדין לסביבה, אפשר לטפל בו בתוך הבית, אפשר לשים אותו על צמחי מאכל מבלי שזה יפגע בהם והוא לא מסוכן לחיות או ילדים (אם כי רצוי שלא יתקרבו בכל מקרה). צריך לדלל את השמן במים בהתאם להוראות השימוש ולמינון.


הטיפול השני יהיה תכשיר יעודי להדברה אחרי שזיהינו את המזיק ושמן נים לא עזר. לרוב אלו חומרים כימים שיותר אגרסיבים לצמח. חלקם נספגים דרך השורשים ומופרשים דרך העלים וככה הורגים את המזיקים. אלו חומרים שרצוי לא לשים על צמחי מאכל וצמחי בית בגלל שהם רעילים. הם מאוד יעילים ולא יפגעו בצמח.

כשמדובר על זבובי תסיסה כדאי לשים לוחיות דבק צהובות שמיועדות לחרקים (חשוב לשים לב שאלו לא מלכודות דבק לבע"ח). הזבובים הבוגרים נמשכים ונדבקים ללוחיות ואז אנחנו לא נותנות להם להתרבות, אבל זה לא מטפל בבעיה עצמה. צריך לייבש לחלוטין את האדמה כדי שהביצים ימותו.

 

מזיקים יכולים להגיע לכל אחת הביתה, אי אפשר לשלוט בזה, אנחנו לא סטריליות. זה קורה ואפשר להתגבר על זה.

גם אחרי שעברנו על כל המזיקים האלו, אם אתם חושדים שיש לכם מזיק כלשהו על הצמח, רצוי לקחת חלק פגוע מהצמח וללכת איתו לאחת מחנויות לחומרי הדברה לייעוץ מעמיק.





bottom of page